Cавети за превазилажење страха због полагања завршног испита
Са становишта психолошке науке, страх од испита се тумачи као НЕПРИЈАТНА ЕМОЦИОНАЛНА РЕАКЦИЈА. Сама ИСПИТНА СИТУАЦИЈА изазива СТРАХ. Зашто? Због могућег НЕУСПЕХА.
**ПРЕДЛОЗИ УЧЕНИКА**
- Пошто 80% ученика завршни испит доживљава као кризу, она се може ублажити већим ангажовањњем самих ученика, родитеља, наставника, педагога ...;
- Треба научити оно што се полаже – квалитет знања је најбоље оружје против страха;
- Припреме почети на време;
- Учити сваки дан – индивидуално и у школи;
- Не ослањати се на своје добре оцене;
- Не размишљати претерано о испиту, последицама, не узбуђивати се;
- Веровати у себе;
- Пре испита се треба смирити и опустити;
- Не обраћати пажњу на ранија туђа искуства;
- У дане пре испита, поред учења, бавити се и спором, шетати, слушати музику, одмарати се ...;
- Пронаћи право друштво за разоноду;
- Ноћ пред испит добро спавати;
- О испиту разговарати са онима који су прошли то искуство;
- Непосредно пред испит треба разговарати са вршњацима о било чему, а не ћутати...;
ПРОВЕРЕНИ САВЕТИ:
- Смирено и пажљиво читање свих задатака и, по личном критеријуму, рангирање задатака по тежини
- Добро схватање задатка је први услов успеха
- Решавање почиње од најлакших задатака
- Код сложенијих задатака разрадити стратегију решавања (2-3 минута)
- Задржати присебност и не узбуђивати се
- Радити брзо и тачно
- Водити рачуна да мисао неприметно не «одлута»
- Ако нема казнених поена – писати и одговоре за које ниси сигуран да су тачни
- Без нагађања одговора
- Придржавати се упутства
- Одговоре писати на предвиђеном месту и на начин на који се то захтева
- Не одустајати, бити упоран до краја испита
- Свим задацима посветити довољно пажње
- Ако се нешто рачуна напамет, записати са стране – не дозволити да се заборави
- Не дозволити да због једне грешке (на пример минуса) задатак буде погрешан
- Писати читко
- Обавезно записати формуле
- Добро провери све задатке
Важно је вршити самоконтролу рада:
- Да ли је добро схваћено упутство за рад?
- Да ли је добро одређен правац тражења решења?
- Да ли је добар метод и план решавања задатка?
- Да ли је коначно решење исправно?
- Да ли је уреду техничка страна решених задатака?
v Не надати се да се може преписивати
v Испит припремати из више извора
v За време испита добро се концентрисати
v Настојати да се уради што више задатака
v Бити смирен и опуштен – времена има довољно
v Полако и упорно решавати задатке
v Задатак читати више пута – да га добро схватиш
v Прво решавати лаке, а затим теже задатке